bursa hafıza güçlendirme

Hafızayı Nasıl Güçlendiririz?

BELLEK

Geçmiş yaşantıların, kazanılan bilgi ve becerilerin saklanması ve gerektiğinde yeniden canlandırılması yetisidir.

KISA SÜRELİ BELLEK

 Elde edilen bilgileri geçici bir süre için saklayan ve bir bölümünün uzun süreli belleğe geçişlerini sağlayan bellektir.

KISA SÜRELİ BELLEĞİN ÖZELLİKLERİ ,SINIRLARI

Kısa süreli belleğin kapasitesi hem sayı hem de süre olarak çok dardır. Bilgiler, geçici olarak tutulur.

Kısa süreli bellek, bilgilerin uzun süreli belleğe geçişini sağlar.
Kısa süreli bellekte bilgiler, uzun süreli belleğe aktarılmazsa tamamen unutulur.

UZUN SÜRELİ BELLEK

Uzun süreli bellek, bazen birkaç dakikadan kısa bazen de bir ömür boyu uzun aralıklarla saklanmakta olan bilgileri içermektedir.

Bilgiler, uzun süreli belleğe kısa süreli bellekten geçerek gelir ve yerleşir. Bu bilgiler belleği terk etmez. 

UZUN SÜRELİ BELLEĞİN ÖZELLİKLERİ, SINIRLARI
Uzun süreli belleğin kapasitesi ve sınırları geniştir.
Uzun süreli bellekte bilgiler birkaç dakika saklanabildiği gibi yıllar boyu da saklanabilir.

Uzun süreli bellekte bilgi yok olmaz.
Bilgiler uzun süreli belleğe kısa süreli bellekten geçerek gelir.

Uzun süreli bellekte bilgiler hatırlanırken çıkarmalar ve eklemeler yapılır.

Öğrenmenin gerçekleşmesi için bilgilerin kısa süreli bellekten uzun süreliği belleğe aktarılması gerekmektedir.Bu nedenle kısa ve uzun süreli belleği geliştirmek çok önemlidir.

 

KISA VE UZUN SÜRELİĞİ BELLEĞİ GELİŞTİRMEK İÇİN NELER YAPABİLİRİZ?

 

-Aklında tut oyunu

Çocuğunuza kelime söyleyip söylenen kelimeyi aklında tutup size söylemesini isteyebilirsiniz.Kelimeye bir kelime daha ekleyip sırasıyla tekrar söyleme çalışmaları yapabilirsiniz.Bu çalışmayı yaparken söylediğiniz kelimeleri gruplayabilirsiniz. Hayvanlar,sebzeler,meyveler,giysiler,taşıtlar,sayılar…

Çocuğunuza sayı dizisi söyleyip aklında tutmasını isteyin. Örneğin, 2 3 8 3 gibi söyleyip, tekrar size söylemesini isteyebilirsiniz.

-Hangisi yok?(Nesnelerle,resimlerle)

Çocuğunuzun önüne birkaç nesne koyup,nesnelerin isimlerini birlikte söyleyin.Gözlerini kapatıp içinden bir nesne alın ve sonra “Hangisi yok?” diye sorun.

Çocuğunuzun önüne nesneler koyup bunları aklında tutmasını isteyin.Bu nesneleri aklında tutarken hikayeleştirme yöntemini kulllanabilirsiniz.

-Görseli hafızada tutma

Süre verilip gösterilen görseli hafızada tutmasını isteyin.Süre dolunca görseli kapatıp aklında neler kaldığını sorun.

-Kelimeyi,cümleyi hafızada tutma

Çocuğunuza cümle söyleyin.Cümleyi kelime eksilterek bir daha söyleyin.Hangi kelimenin olmadığını sorun.

Süre verilip söylenen kelimeyi hafızada tutma çalışmaları yapabilirsiniz.Söylenen kelimeyi 5 saniye sonra tekrar sorun.Süreli aşamalı olarak uzatabilirsiniz.2. denemede 15 saniye sonra aynı kelimeyi sorun.

  -Yapılan ritm hareketlerinin aynısını yapma

Aşamalı olarak yaptığınız hareketlerin aynısını yapmasını isteyin.Basitten karmaşığa doğru bir sıra izleyebilirsiniz.Örneğin:Kollarınızı yukarı kaldırıp indirin,aynısı yap deyin.2.aşamada kollarınızı yukarı kaldırıp,ellerinizle dizinize vurun.Bu hareketi bitirdikten sonra çocuğunuzdan aynısını yapmasını isteyebilirsiniz.

-Kapalı kart oyunu

Çocuğunuzla birlikte kartlarını aynısını bulma oyunu oynayabilirsiniz.Kartları kapalı bir şekilde önünüze koyun ve 2 kez açma hakkı verin.Açılan kartın aynısını bulma çalışmaları yapın.

-Gösterilen görselin aynısını yapma

Çubuklarla,tahta bloklarla,küplerle kalemlerle şekiller (kare,ev,dikdörtgen…)yapın. Çocuğunuzdan şekli incelemesini ve aklında tutmasını isteyin.Sonrasında şekli kaldırıp aynısını yapmasını isteyebilirisiniz.

-Söylenen cümlenin aynısını söyleme

Çocuğunuza cümle söyleyip aynı cümleyi size tekrar söylemeisni isteyebilirsiniz.

UZUN SÜRELİ BELLEK ÇALIŞMALARI

Deneyim aktarma

-Bir gününü anlatma çalışmaları yapabilirsiniz. (Sabah ne yedin?Yolda gelirken ne gördün?9

-Şiir ezberleme,şarkı söyleme.

-İsim,şehir…oyunu

-Harita bilgisi(Söylenen şehri bulma)…

 gibi çalışmalarda uzun süreli bellekte var olan bilgilerin kalıcığını sağlamaktadır.