No image

Öz Bakım Becerileri

—ÖZ BAKIM BECERİSİ NEDİR?

Çocuğun gelişim dönemine uygun olarak yapabilmesi beklenen, kendi bakımını ve yaşamını başka  kişilerin yardımına ve varlığına ihtiyaç duymadan sürdürebilmesini sağlayan kişisel bakım becerilerinin tamamına öz bakım becerisi denir.

öz bakım becerileri

—Bebeklikten itibaren, her yaş döneminde aşama aşama öz bakım becerisi kazanılır. —Bu becerilerin kazanılması ve desteklenmesinde ANNENİN ve BABANIN ve çocuğun içinde yetiştiği sosyal çevrenin çok önemli rolü bulunmaktadır.

 

 

 

—Normal gelişim gösteren çocuklarda genellikle kendiliğinden kazanılan bu tür becerileri bizim çocuklarımızda planlı etkinliklerle  kazandırılmaktadır.

ÖZBAKIM BECERİLERİ NELERDİR?

  • Giysileri çıkarma-giyme becerileri
  • Yeme-içme becerileri
  • Kişisel bakım ve temizlik becerileri

 

ÖZ BAKIM BECERİLERİ ÖNEMİ

—Temel öz bakım becerilerini kazanan birey, başkasına ihtiyaç duymadan elini yüzünü yıkar, yemeğini yer, giyinir, tuvaletini yapar.—  Böylece ailenin üzerindeki yük de büyük oranda azalır.

—Aile içinde çocuğun bakımını üstlenen bireyler, kendilerine daha fazla zaman ayırarak sosyal ilişkilerini artırır.

—Arkadaş ve dostlarıyla daha sık bir araya gelirler.

—Kendi başına yemeğini yiyen, elini-yüzünü yıkayan, tuvalet temizliğini yapan, giysilerini giyen çocuğun ÖZ GÜVENİ artar.

—Bu da akademik başarısını, sosyal ilişkilerini, ruh sağlığını, iletişim becerilerini ve diğer gelişim alanlarını olumlu etkiler.

ÖZ BAKIM BECERİLERİ İÇİN ÖN KOŞULLAR NELERDİR?

1)Algılama

2)Dikkat

3)Büyük-küçük kas Gelişimi

4)Taklit Becerileri

5)Komut Alma

6)El Göz Koordinasyonu

7)Hazır Bulunuşluk

 

ÖZ BAKIM BECERİLERİNİN ÖĞRETİMİNE GEÇMEDEN ÖNCE NELER YAPMALIYIZ?

—Çocuğumuzun YAPABİLDİKLERİ ve  İHTİYAÇLARI Nelerdir?

—Çocuğa öğretilecek beceriler, basitten karmaşığa doğru  bir sıra izlemelidir.

—Çocuk herhangi bir beceride zorlandığında  ona yardım  edilmeli  (sözel ipucu, model olma ve fiziksel ipucu vb.) yapmak istemediğini belirttiğinde ise, yapması için asla zorlanmamalıdır.

—Öğreteceğimiz becerilere uygun öğretimsel amaçları belirlemeliyiz.

—Bunun içinde öğretilecek olan becerinin analizini yapmalıyız.

 

DİKKAT!!

—Sudan korkan çocuklarımız olabilir. Zorlamadan suyu sevdirme çalışmaları yapılmalıdır. Örnek suda gemi yüzdürme, süngerle su etkinlikleri, bebek yıkama..

—El,yüz yıkama ve kurulama becerileri her sabah yapmamız gereken becerilerdir. Çocuklarımıza model olup bu becerileri yaptığımızda becerilerin öğrenilmesi daha da kolaylaşır.

—Kişisel bakım becerilerinin hepsi ayrı ayrı çok önemlidir.

—Fakat EL TEMİZLİĞİ,TIRNAK TEMİZLİĞİ VE SAÇ BAKIMI çocuklarımızın sosyal ortamda kabul görmelerini sağlayan en önemli becerilerdendir.

 

EL TEMİZLİĞİ

Ellerimiz ,dış ortam ile en çok temas eden organımızdır.

—ÇOCUKLAR BİRBİRLERİNİN ELİNİ TUTARAK OYUN OYNAR…

—ÇOCUKLAR ELLERİYLE YEMEK YER.

—ÇOCUKLAR ELLERİYLE KALEM TUTARLAR..

 

 

ÇOCUKLARIMIZA ÖĞRETELİM! ELLERİMİZİ NE ZAMAN YIKAYALIM?

  • —Yemeğe başlamadan önce ve yedikten  sonra,
  • —Tuvalete girmeden önce ve sonra
  • —Dışarıdan, okuldan geldikten sonra
  • —Kirli-mikroplu olduğunu düşündüğünüz eşyalara dokunduktan sonra mutlaka ellerin yıkanması gerektiğini öğretelim.

EL-AYAK TIRNAKLARI

  • Tırnaklar düzenli olarak kesilmeli, tırnak    aralarında mikrop birikmesi önlenmeli.
  • Tırnaklar kesildikten sonra eller, mutlaka sabunlu su ile iyice yıkanmalıdır.
  • Tırnak makası kişisel kullanılmalı, başkalarıyla paylaşılmamalı.
  •  Bu bilgiler çocuklara mutlaka öğretilmeli.

SAÇ TEMİZLİĞİ

  • —Saçlar haftada en az 2 kez, saç tipine uygun bir şampuan  ya da sabun ile yıkanıp iyice durulanmalıdır.
  • —Tarak, fırça, havlu gibi kişisel bakım araçları başkaları ile paylaşılmamalıdır.
  • —Uzun saçların bakımında zorlandığımızda çocuğumuzun da rızasıyla saçlarını kısaltmak uygun olacaktır.
  • Bit, pire vb. durumlarla karşılaştığımızda eczaneden ilaç alarak ve saçı sık yıkayarak temizliğini sağlayabiliriz.

YEME –İÇME BECERİLERİNİN ÖĞRETİMİ İÇİN ÖN KOŞUL DAVRANIŞLAR

  • —Dengeli bir biçimde oturabilme,
  • —Başını dik tutabilme,
  • —El- göz koordinasyonuna sahip olabilme,
  • —Emme, çiğneme, ısırma, ağız kapama vb becerileri yerine getirebilme,
  • —Aç, kapa, al, tut vb basit yönergelere uyabilme,
  • —Kaşık, bardak vb nesneleri tutabilme ve bırakabilme.
  • —Yeme-içme becerileri öğretilirken en basit becerinin öğretiminden başlanır.
  • —Mümkün olduğunca doğal ortamlar tercih edilmeli ve bireysel çalışma yapılmalıdır.
  • —Evde çalışılacaksa MUTFAK seçilmelidir.
  • —Kullanılan araç gereçler çocuğun gereksinimine uygun olmalı ve gerçek yaşamda kullanılan araç-gereçler olmalıdır.
  • —Öğretim zamanı çocuğun yemek yeme öğünlerine denk getirilmeli ve çocuğun en sevdiği yiyeceklerle öğretim yapılmalıdır.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

BESLENMENİN ÖNEMİ

—Bedensel  ve ruhsal gelişme aşamasında beslenmenin çok önemli etkileri vardır. —Yetersiz ve dengesiz beslenen çocuk hastalıklara karşı dirençsiz olur, sık hastalanır. —Okul başarı için düzenli yemek yemek çok önemlidir. —Sabah kahvaltısı, öğle yemeği  ve akşam yemeği mutlaka yenmelidir. —Öğün saatleri belirli bir düzen içerisinde olmalıdır. —Yemekler sakin ve huzurlu bir ortamda yenilmelidir. —Yemekler masada yeniyorsa yemek bitene kadar masada olunmalıdır. —Yemekler yer sofrasında yeniyorsa yemek bitene kadar yerden kalkılmamalıdır.

—Yemek yerken televizyon, tablet.. gibi teknolojik eşyalar kullanılmamalıdır. —Çocuk ne yediğinin farkında olmalıdır.

Kaydet

Kaydet

Kaydet

Kaydet